BytLoFack är ett samarbete mellan BytFack och Landsorganisationen i Sverige
Ikon frågetecken

FAQ - Vanliga frågor

Vi har sammanställt några av våra mest återkommande frågor för att underlätta för dig som funderar på att byta fackförbund!

Innan:

Vad kostar det?

Tjänsten är helt gratis för dig som privatperson.

Är systemet säkert?

Tjänsten är säker och använder sig av SSL för kryptering av sidorna. Informationen som sänds mellan användare och bytfack.se kan inte läsas av utomstående.

Hur funkar det?

Du kan enkelt läsa om de olika fackförbunden här på sidan, eller gå vidare via länkarna till respektive förbund. När du hittat det du söker behöver du bara fylla i dina uppgifter i formuläret så fixar bytfack.se resten!

Under:

Vad gör jag om mitt fack inte finns med i listan?

Använd kontaktformuläret och skicka oss ett meddelande om vilket fack du saknar. Vi återkommer till dig med ett svar så snart som möjligt.

Hur gör jag för att byta A-kassa?

För närvarande är det inte möjligt att byta A-kassa genom denna tjänst. (Med undantag för byte till Livs) Vi arbetar med att så snart som möjligt även erbjuda byte av andra A-kassor i denna tjänst. Byte av A-kassa kan du enkelt göra genom att kontakta din nya A-kassa efter att byte av förbund är genomfört på BytLOfack.se

Varför kan jag inte välja annan A-kassa?

För att ge dig bästa möjliga skydd och för att underlätta för dig som sökande har vi automatiserat valet av A-kassa. Om du väljer att byta A-kassa i samband med din ansökan kommer din ansökan om medlemskap att skickas till A-kassan som tillhör ditt nya förbund. Om du av någon anledning ändå önskar att välja en annan A-kassa går det alltid att göra genom att kontakta den A-kassa där du önskar medlemskap. Bytet av fackförbund kan du trots allt göra i tjänsten.

Varför är jag tvingad att byta A-kassa?

I vissa fall kräver förbundet du önskar att bli medlem i att du också är medlem i deras tillhörande A-kassa. I dessa fall är systemet tvingande när det kommer till frågan om du vill byta A-kassa.

Jag har inget BankID.

Om du idag inte har BankID så är det något som vi ofta rekommenderar att skaffa då det kan användas på många platser. För att skaffa BankID kontaktar du din bank eller loggar in på din internetbank. Om du av någon anledning inte vill eller kan skaffa BankID har vi tyvärr inte möjlighet att identifiera dig. Du kan därför inte använda denna digitala tjänst. Ditt fackförbund och/eller A-kassa hjälper dig däremot gärna med en manuell hantering av ditt ärende.

Efter:

Jag har inte fått något bekräftelsemejl.

Börja med att kontrollera så att vårt mejl inte har hamnat i din mejls skräppost. Om du trots allt inte hittar ditt mejl så ber vi dig att kontakta oss via kontaktformuläret och beskriva ärendet.

Vad händer när jag fyllt i ansökan?

Din ansökan skickas till berörda parter/fack och du kommer inom kort att få en bekräftelse via e-post från ditt fackförbund.

Jag saknar svenskt personnummer.

Ett svenskt personnummer på 12 siffror är idag en nödvändighet för att använda denna tjänst. Om du saknar ett svenskt personnummer rekommenderar vi dig att kontakta ditt nya fackförbund och/eller A-kassa så hjälper dom dig med att hantera ditt ärende manuellt.